Co dělat, když se nepříjemná bolest dostaví? Než začnete podnikat nějaké kroky k nápravě, měli byste vědět, jak zádům správně ulevit. Zablokovaná krční páteř může vzniknout z přetěžování jedné strany, od průvanu nebo spánku ve špatné pozici. Provází ji bolesti hlavy a nedoporučuje se ji bez asistence odborníka nijak rozhýbávat. Naopak nejlepší je krk zafixovat a zabalit do tepla. K tomu si můžete vzít lék na utlumení bolesti.

Bolest beder

Ještě horší jsou potíže ve spodní části zad. Když si přivodíte takzvaného housera, budou vás bolet záda při jakémkoli prudkém nebo nevhodném pohybu. Pomoci může chiropraktik. Není-li po ruce, vezměte si léky proti bolesti, kříž a bedra si namažte protizánětlivou mastí a pohybujte se s nejvyšší opatrností.

Píchá vás v kříži, bolest ještě vystřeluje do nohy a nemůžete se narovnat z předklonu? V tom případě může jít o vyhřezlou ploténku. Zde už vám babské rady ani klid na lůžku nepomůžou. Neprodleně zajděte na vyšetření k neurologovi, který vám přesně stanoví léčbu.

Jak bolestem zad předcházet?

Tělu nejvíce prospívá aktivní životní styl. Vybudování pevného a pružného svalstva kolem páteře může u mnoha pacientů vyřešit i chronické potíže s páteří. Ideální sport přitom neexistuje. Záleží na vašem stavu, dispozicích a zejména na tom, aby vás aktivita bavila. Skoro vždy však pomůžou delší procházky, při nichž se aktivují svaly celého těla bez zbytečného rizika. Také si hlídejte, aby vám záda neprochladla. Zvlášť v zimních měsících nebo po noci při otevřeném okně můžete i s perfektně zdravou páteří zažít velmi nepříjemných pár dní bolestí a omezené hybnosti. Pokud jste na prochladnutí citliví, pořiďte si hřejivý bederní pás.

Důležité vitamíny

Možná vás překvapí, že pomoci může i změna jídelníčku. Teď nehovoříme o lehké stravě vedoucí ke snížení hmotnosti, ale o vitaminech. Například vitamin B12 a B9, tedy kyselina listová, mají blahodárný vliv na funkci našich nervů. Dovedou předejít potížím se zády – a v případě, že už se s nimi trápíte, mohou zkrátit dobu léčby. Vitaminy B najdete například v cereáliích, droždí, mase či mléčných výrobcích. V případě, že vás bolí záda od vyčerpaných svalů nebo nervů, můžete je doplnit i ve formě tablet.